پوشش با ورق پلی کربنات
02
دی

ورق پلی کربنات

2.8/5 - (5 امتیاز)

ورق‌های پلی کربنات بدلیل دو جداره بودن, عایق خوبی محسوب شده و خود نسبت به نایلون  50 درصد پرت حرارتی را کاهش می‌دهد. این موضوع باعث ثبات حرارتی و گرمای یکنواخت و همیشگی گلخانه‌ها شده که خود منجر به رشد بهتر گیاهان گردیده و مدت زمان فصل رشد گیاهان را افزایش می‌دهد و با کاهش اتلاف گرما با یاری گرفتن از ورقهای دو جداره پلی کربنات در فصل سرما می‌توان گلخانه را گرم نگه داشت. بنابراین گزینه مناسبی جهت  پوشش گلخانه نیز میباشد.

 

پیشنهاد ما به شما: مطالعه مقاله پوشش گلخانه  میباشد.

 

پوشش ورودی ایستگاه شهدا

طبق جدول زیر ورق پلی کربنات دو جداره از نظر عایق بودن به مراتب از شیشه و فیلم پلی اتیلن بهتر است:

نوع پوشش Pc دوجداره 6 میلیمتر شیشه PE یک لایه
R-Value 1/64 0/91 0/83

R-Value میزان مقاومت یک عایق در برابر شارژ حرارتی است هر چند این عدد بزرگتر باشد یعنی عایق بهتری است.

پوشش سقف سازه فضایی

ورق پلی کربنات دارای یک لایه خالص مواد ضد UV به ضخامت 05 میکرون است و دانسیته یک بوده که در نتیجه وزن مواد ضد / پلی کربنات 2 UV مورد استفاده در هر متر مربع این ورق در حدود 65 گرم می‌باشد یعنی حداقل مقدار مواد ضد UV ورق پلی کربنات دو برابر بهترین نایلون و پلی اتیلن است. ضمن اینکه چون موادضد UV معمولاً با مواد پلی اتیلن مخلوط می‌گردد اشعه ی UV به هر حال وارد جسم نایلون شده و ممکن است علی رغم جذب عمدۀ آن توسط مواد ضد UV باز هم مواد اصلی را تخریب نماید که این خود باعث کاهش عمر پوشش خواهد بود. ولی در مودر ورق پلی کربنات چون مواد ضد UV به صورت یک لایه مجزا روی ورق قرار می‌گیرد. مواداصلی آن آسیب کمتری خواهند دید. وجود یک لایه خالص مواد ضد UV باعث فیلتر شدن اشعه مضر UV شده که این موضوع باعث بهبود رشد گیاهان خواهد شد.

استحکام ورقهای پلی کربنات دوجداره در حدود 65 برابر شیشه می‌باشد. و این موضوع هزینه نگهداری گلخانه را نسبت به شیشه و فیلم پلی اتیلن که در مقابل کستگی و سوراخ شدن و پاره شدن آسیب پذیرند کاهش خواهد داد. ورقهای پلی کربنات در برابر تگرگ هم بسیار مقاومبوده و نیازی به حفاظ و نگرانی کشاورزان در  مواقع بروز عوامل جوی شدید مثل باد و باران طوفان و تگرگ نخواهد داشت .

پوشش سقف با ورق پلی کربنات

صرفه اقتصادی پلی کربنات

از جمله مزیتهای پوشش پلی کربنات به جای شیشه هزینه کمتر و نیز وزن سبک‌تر آن می‌باشد. همچنین مقاومت بالای آن نسبت به پلاستیک باعث تقاضای روزافزون آن به عنوان پوشش در صنعت گلخانه گردیده است.

پوشش پلی کربنات اغلب جهت پوشش قسمت‌های جلو، عقب و نیم دایره‌های مربوطه و یا کناره‌ها و سقف گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته می‌شود. ورقهای پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می‌شوند. بطوریکه در تابستان از ورود گرما به داخل جلوگیری کرده و در زمستان مانع خروج و هدر رفتن گرمای داخل می‌شوند.

مزایای ورقهای پلی کربنات دو جداره عبارتند از:

شفافیت بالا ،مقاومت ضربه ای بالا، مقاومت گرمایی خوب، پایداری ابعاد قابل توجه، خواص خوب عایق حرارتی ،بازیافت آسان ،فرایندپذیری عالی، 12 درصد قابلیت ذردهی نور ،جایگزین خوب برای شیشه، پایداری رنگی،سبکی وزن، مقاومت در برابر مواد و عوامل شیمیایی و آب وهوایی، انعطاف پذیری نصب و حمل ونقل آسان و کم خطر، قابلیت چاپ و نقش پذیری، اره کاری، برش سوراخ کاری، حکاکی و نیز برش و حک لیزری در دمای اتاق در برابر اسیدهای معدنی و آلی و بازی رقیق. عوامل کاهنده و اکسیدکننده نمک‌های اسیدی و خنثی، روغن‌های حیوانی و گیاهی و هیدروکربن‌های حلقوی و آلی آروماتیک و مواد شوینده مقاومت نسبتاً خوبی دارند.
بهینه سازی مصرف انرژی، پایین بودن وزن مخصوص و خواص نوری. خواص مکانیکی چشم گیر مشخصات منحصر بفردی است که در مورد ورقهای پلی کربنات قابل طرح است.1/5 متر مکعب گاز به ازای هر متر مکعب از سطح / ورقهای پلی کربنات چند جداره باعث کاهش پوشش داده شده نسبت به استفاده از شیشه می‌باشد.ورقهای پلی کربنات نه تنها در برابر گرما بلکه در برابر اصوات نیز عایق مناسبی محسوب می‌شود.

ضخامت بر حسب میلیمتر 6 8 10 12 14
کاهش میزان صدا بر حسب دی سی بل 18 18 19 21 22

پوشش سقف با ورق پلی کربنات

کاربرد ورق‌های پلی کربنات چند جداره:

این ورقها به دلیل ساختار خاص خود به انتخاب اول مشتریان در مبحث انتقال نور همراه با مصرف بهینه و مطلوب انرژی تبدیل شده است و همچنین در صنایع گوناگون نیز کاربردهای متنوعی دارند. عمده مصرف ورقهای پلی کربنات چند جداره در پوشش سقف پل‌های عابر پیاده، سوله‌ها خصوصاً بعنوان پوشش سقف و بدنه در گلخانه‌ها و استخرها می‌باشد. کاربردهای دیگر عبارتنداز مسقف کردن حیاط خلوت-سقف پاسیو-سقف پارکینگ حیاط خلوت و … اشاره کرد.

در صنایع اتومبیل جهت تزئینات داخلی خودرو، ساخت داشبورد و متعلقات آن، ساخت سپر و پانلهای داخلی و شیشه‌های چراغ اتومبیلهای مدرن، در صنعت تولید هولوگرام در مرحله ی ریکمباین در ساخت مستر شیم نیکلی، در صنایع بهداشتی و پزشکی جهت ساخت بطری‌های شفاف برای بسته بندی مواد غذایی و داروئی، ساخت انواع عینکهای طبی و صنعتی و همچنین تهیه لنزهای چشمی‌در رنگهای مختلف، لوازم دیالیز، آندوسکوپی و انتقال خون و ساخت آمپول بدون سوزن، در صنایع برق و کامپیوتر جهت ساخت کانکتورهای الکتریکی، لوازم الکتروتکنیک، ساخت دیسکهای فشرده (CD)، DVDها، تزئینات و پوشش کامپیوترها، و در صنایع ایمنی جهت ساخت کلاه ایمنی، عینک‌های ایمنی، ماسکهای گاز و پوشش‌های محافظ و همچنین در صنایع نظامی‌جهت ساخت شیشه‌های مقاوم جلوی هواپیماهای شکاری و ساخت شیشه‌های ضدگلوله کاربرد دارد.