پوشش سقف پاسیو
12
اسفند

پوشش سقف پاسیو و حیاط خلوت

4.5/5 - (136 امتیاز)

تبریک می‌گویم تصمیم خودتان را گرفتید. می‌خواهید یک پاسیو جدید درست کنید. تصمیم خیلی عالی ای است. پوشش سقف پاسیو و حیاط خلوت علاوه بر جمع کردن خانواده‌ها و دوستان دورهم، فضای زندگی خانه را گسترش می‌دهد. ساخت و ساز و عملکرد سقف حیاط خلوت بسیار حیاتی است. با این حال، اغلب آخرین چیزی است که مردم در برنامه ریزی ساخت و ساز پاسیو به آن فکر می‌کنند.
در این مقاله ما قصد داریم به شما یک دید کلی مختصری از محبوب ترین انواع سقف‌های موجود برای پاسیو و حیاط خلوت یا سایبان حیاط منزل، همچنین برخی از مزایا و اشکالاتی از هر یک از آنها را ارائه دهیم.  بنابراین شما می‌توانید تصمیم آگاهانه ای بگیرید.

پوشش سقف پاسیو و سقف حیاط خلوت

رضایت مشتریان عزیز، بهترین انگیزه فعالیت ماست.

پوشاندن پاسیو و حیاط منزل بیشتر در فضاهایی مانند گلخانه‌های ساختمانی کاربرد داشته و در طرحها و رنگ‌های مختلفی موجود می‌باشند. کسانی که نور آفتاب برایشان مهم است و می‌خواهند صددرصد نور داشته باشند می‌توانند از نورگیر‌های بی رنگ یا شفاف استفاده کنند. علاوه بر این از پوشش سقف پاسیو  حبابی می‌توان به عنوان اتاق نیز استفاده کرد. طرحها و رنگ‌های موجود در پوشش حیاط خلوت، این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا با توجه به نوع رنگ بندی و دکوراسیون داخلی منزل، بهترین و سازگارترین پوشش سقف پاسیو را انتخاب کرده و از آن استفاده کنند.
می‌توان گفت که تنها گزینه ممکن و اصولی برای پوشش سقف (طبقه اول) حیاط خلوت (پاسیو) در ساختمانها، استفاده از نورگیر‌های حبابی شکل(کوپل یا پایه و حباب)در ابعاد و اندازه‌های مختلف (بسته به اندازه محل پاسیو یا حیاط خلوت) و تنوع رنگ بی نهایت می‌باشد تا ضمن مطمئن بودن از آببندی (صد در صد آببند بودن با گارانتی)، عایق صوتی و حرارتی بودن و امکان استفاده از نور طبیعی خورشید در روز (برای روشنائی فضای داخل ساختمان در راستای صرفه جوئی در مصرف انرژی، به دلیل گران شدن انرژی در کشور ما)، از مقاومت بالائی دربرابر اثابت اشیاء سنگین از طبقات بالا و همچنین از بارپذیری بالائی (مانند تحمل برف و باران و تحمل وزن نفر جهت تعمیر و نگهداری سقف) برخوردار باشد و اینکه بتوان از پاسیو به عنوان یک اتاق استفاده نمود.

سقف حیاط خلوت

  تفاوت پاسیو و حیاط خلوت

اگر دقت کرده باشید در بسیاری از خانه‌های قدیمی‌به ویژه خانه‌های ویلایی چند طبقه اکثر فضاهای خالی پاسیو و همچنین حیات خلوت بدون استفاده می‌باشند و به دلیل استفاده از نور آنها بدون پوشش رها می‌گردند. اما امروزه در معماری‌های نوین با استفاده از پوشش سقف پاسیو و سقف پاسیو می‌توان بیشترین بهره را از این فضاها برد و حتی آنها را تبدیل به محیطی زیبا جهت سکونت کرد. با استفاده از نورگیر کوپل (نورگیر حبابی) شرکت سایه نما می‌توان علاوه بر اینکه پوشش پاسیو و حیاط خلوت مناسب با آب بندی صد در صد ایجاد نمود، می‌توان نور این فضا را نیز به طور کامل حفظ کرد و از پاسیو و حیاط خلوت به عنوان آشپزخانه، اتاق مطالعه،اتاق بچه،اتاق خواب استفاده کرد. اصولا پاسیو با حیاط خلوت فرقی نداره، اما با توجه به آئین نامه و ضوابط شهرداری پاسیو جزو تراکم و زیربنا حساب می‌شه ولی حیاط خلوت نه و پاسیو رو در مواقعی اجرا می‌کنند که متراژ زمین کم باشد.

سقف حیاط خلوت

انواع پوشش سقف پاسیو و سقف حیاط خلوت

نورگیر‌های سقفی به دو مدل در شرکت سایه نما اجرا می‌گردند. یک نوع آن به صورت  پوشش با ورق پلی کربنات می‌باشند. که بدلیل مقاومت بالای آن حدود 250 برابر شیشه، همچنین حالت ارتجاعی آن باعث نشکن بودن، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش UV، رنگ شفاف و بی رنگ ورق پلی کربنات تقریبا 90% نور پاسیو و حیاط خلوت را در اختیار ما گذارد و همچنین قیمت مناسب آن باعث شده است که پوشش مناسب و محبوبی جهت پوشش سقف حیاط خلوت بحساب  آید. مدل دیگر پوشش سقف حبابی یا سقف نورگیر حبابی است که به دلیل استفاده از پایه فایبرگلاس تا حدود مناسبی عایق گرما و سرما محسوب می‌شوند و همچنین بعلت استفاده از ورق اکریلیک (پلی گلاس) میزان انتقال نور مناسب را دارند که با شاسی کشی مناسب حدود 85% نور پاسیو و حیاط خلوت را در اختیار ما می‌گذارند. مزیت آن نسبت به ورق‌های پلی کربنات زیبایی آن و کاملا آب بند بودن (همراه با گارانتی معتبر شرکتی) می‌باشد.
همچنین این نورگیرها تنوع رنگ بسیار بالایی را دارد. و همچنین بعلت باز شو بودن نورگیرهای حبابی و پلی کربنات ما قابلیت تهویه هوا و در صورت نیاز شستشوی این نورگیرهای سقفی را داریم. مسقف کردن سقف حیاط خلوت و سقف پاسیو یکی از مهمترین عواملی است که باعث افزایش فضای مسکونی شما می‌شود و از فضای آن می‌توان بعنوان آشپزخانه دوم، اتاق بچه، کتابخانه، گلخانه و … استفاده نمود.

سقف نورگیر حبابی چیست ؟

سقف نورگیر حبابی قطعات پیش ساخته به اندازه‌های استاندارد مربع، مستطیل شکل و حباب، به شکلهای مسطح، کمانی، گنبدی و مخروطی است که برای وارد کردن بیشترین نور طبیعی به فضای مورد نظر و استفاده به عنوان نورگیر ساختمان کاربرد دارد.
به کارگیری نورگیر حبابی (کوپل) به عنوان پوشش سقف حیاط خلوت، سقف استخر، پارکینگ اتومبیل و غیره ، یکی از روشهای نوین در صنعت ساختمان به شمار می‌آید. نورگیرهای سقفی چندین برابر پنجره عمودی با اندازه یکسان نور روزانه تامین می‌کنند. همچنین نور حاصل از یک نورگیر به صورت یکنواخت در اتاق منتشر شده, احتمال بازتاب کمتری دارد و حریم خصوصی را کمتر به مخاطره می‌افکند.

پیشنهاد سایه نما به شما:مطالعه مقاله نورگیر حبابی  می‌باشد.

سقف حیاط خلوت

11 مورد از الزامات مربوط به پوشاندن پاسیو و حیاط منزل در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان

1- در ســاختمانهای مسکونی در صورتی که سطوح ساخته نشده زمین برای مصارف ضروری دیگری چون پارکینگ و رامپ توقفگاه و شــیبراهه منظور نشده باشد باید به صورت فضای سبز و آبنما و محل بازی بچه‌ها استفاده شود.

2- حیاط خلوت واقع در ســاختمان جنوبی باید با دیوار و نرده یا حصار فضای ســبز از معبر عمومی‌جدا گردد.

3- در ساختمانهای جنوبی باید طبقات به حیاط اصلی راه داشته باشند و کلیه سطوح و دیوارهای جانبی حیاط نماسازی شود.

4- اگر پاسیو با مصالح شفاف مسقف شود، پیشبینی بازشوهای مناسب و کافی جهت تهویه طبیعی آن الزامی‌است.

5- کف تمامی‌حیاط‌های داخلی باید دارای شیب بندی مناسب و سیستم دفع آبهای سطحی باشــد. حیاط داخلی که برای تأمین نور و تهویه اتاق است نباید تا فضای توقفگاه (پارکینگادامه یابد.

6- برای زمین‌های با مساحت بیشتر از 200 متر مربع حیاط داخلی به اندازه حداقل 6 درصد مساحت زمین الزامی‌است.

7- اگر حیاط خلوت برای تأمین نور آشپزخانه باشد باید حداقل 6 متر مربع مساحت و حداقل 2 متر عرض داشته باشد.

8- حداقل مســاحت حیاط داخلی برای زمینهای کمتر از 200 متر مربع، به اندازه 3 درصد مساحت زمین است.

9- حیاط محصور و گودال باغچه برای تأمین نور و تهویه باید حداقل 9 متر مربع مســاحت و حداقل 3 متر عرض داشته و نباید دارای سقف باشد.

10- اگر دو واحد مجزا از یک حیــاط داخلی نور و تهویه می‌گیرند، فاصله دیوارهای پنجره‌های مقابل آنها از یکدیگر نباید کمتر از 6 متر باشد.

11- در مواردی که آشپزخانه و اتاق دو واحد مسکونی مستقل و یا آشپزخانه آنها ، از یک حیاط خلوت نور می‌گیرند، فاصله پنجره‌های مقابل آنها نبایستی کمتر از 4 متر باشد

سقف نورگیر

سقف حیاط خلوت ارزان

خیلی از مشتریان به دنبال کم هزینه ترین سقف برای پوشش سقف پاسیو و سقف حیاط خلوت می‌گردند.  قطعا کم هزینه ترین پوشش برای سقف پاسیو مصالحی مانند ایرانیت و آردواز می‌باشد. ولی تمام نور شما را می‌گیرد و علنا دیگر نوری ندارید. و همینطور که میدانید به صورت کامل آببندی نمی‌شود. به این دلیل شرکت سایه نما اصلا به مشتریانی که حتی دنبال پوشش سقف پاسیو ارزان با کمترین قیمت یا به عبارتی سقف حیاط خلوت ارزان می‌گردند چنین پیشنهادی نمی‌کند.
پیشنهاد شرکت سایه نما برای کم هزینه ترین  پوشش  نورگیر و داشتن 95% نور, از استفاده از پوشش پلی کربنات برای سقف پاسیو طبقه اول یا سقف نورگیر می‌باشد. سقف پاسیو با پوشش پلی کربنات به این صورت اجرا می‌شود که در زیر آن کلاف آهن کشی و بعد از ضد زنگ و رنگ آمیزی روی آن پوشش پلی کربنات دو جداره یا چند جداره اجرا می‌شود. دقت شود که پلی کربنات‌ها دارای تنوع رنگ بسیاری می‌باشد. برای شستشوی سقف پاسیو یا حیاط خلوت و همچنین تهویه  هوا از دریچه آلومینیومی‌استفاده می‌شود به همراه جک و دسته جک دریچه برای راحت باز و بسته شدن دریچه.
در میان گزینه‌های متنوعی که برای پوشش سقف با آنها مواجه هستیم شاید پوشش با ورق پلی کربنات جزو ارزان ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. البته ارزان بودن این نوع پوشش باید با ملاحضات و احتیاط‌هایی همراه باشد تا با کاری یکبار مصرف و با عمر کوتاه مواجه نشویم.

مثال:قرار است برای شام غذای ارزانی بخوریم(مثلاٌ نیمرو) که ارزانتر است؟جواب روشن است قرار نیست به خودمان آسیب بزنیم یا پولمان را دور بریزیم می‌خواهیم در میان گزینه‌های موجود گزینه ارزان را انتخاب کنیم ولی می‌توانیم در این گزینه کیفیت را طلب نمائیم. می‌توانیم اگر هزینه متوسط این کار A تومان است به دنبال کیفیت A+X باشیم نه کیفیت A-X .در دنیای پلی کربنات و سقف پاسیو این مسائل پررنگ تر می‌باشد. باد و نور خورشید با هیچ کس تعارف ندارد. ورق ارزان قیمت محکوم به نابودی و ترک خوردن است. نصب غیراصولی محکوم به شکستن و… در هنگام اولین باد است.

پوشش پاسیو با نورگیر حبابی

قانون شهرداری در مورد  پوشاندن سقف حیاط خلوت

پاسیو و حیاط خلوت جزء مشاعات ساختمان محسوب می‌شود. ولی به جهت اینکه در واحد شما قرار دارد امکان استفاده واحد‌های دیگر وجود نخواهد داشت لذا برای مسقف کردن سقف نورگیر نیاز به کسب اجازه از سایر  واحدها  و مدیریت ساختمان الزامی‌می‌باشد.

طبق قانون تملک آپارتمانها  ماده 4 و تبصره 3 : چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا تراس یا پاسیو و حیاط خلوت مجموعه به گونه ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت  و استفاده از آن قسمت به عهده آن واحد است. سایر واحدها از آن پاسیو و حیاط خلوت‌ها حق استفاده ندارند (اصلاحی و الحاقی بموجب قانون اصلاح قانون تملک آپارتمانها مصوب ۱۳۷۶)
نورگیری که پایین ساختمان و معمولا بصورت پاسیو و حیاط خلوت است، زمانی که در اختیاز یکی از  واحدها  قرار گرفته  باشد اگر تا ارتفاع  واحد  مورد نظر با سقف کاذب پوشانده شود از این لحاظ که مزاحمتی  برای  سایر  واحدها ایجاد نم یکند، و با کسب اجازه سایر واحد‌ها و مدیریت ساختمان باشد   منع قانونی ندارد.

با این حال چنانچه مالک مورد بحث  بدون کسب رضایت و موافقت سایر واحدها و مدیریت ساختمان سقف واقعی و معمولی از جنس آجر و گچ و سقف کاذب  تا ارتفاع آپارتمان خود  در حیاط خلوت ایجاد کند. هم از جهت  قانون  تملک آپارتمانها  و هم از حیث مقررات شهرداری مرتکب خلاف شده است.  و توسط سایر واحدها قابل پیگیری در مراجع قضایی می‌باشد .

نورگیر حبابی

پس نتیجه می‌گیریم محوطه پاسیو و حیاط خلوت  جزء مشاعات ملک است مالک یا سایر واحدها یا فرد دیگری حق تصرف انحصاری یا دخل و تصرف و ساخت و ساز در آن را ندارد فقط ان واحد مزبور که پاسیو و حیاط خلوت در آن قراردارد حق استفاده دارد در صورت پوشاندن سقف بدون اجازه از سایر واحدها ,  مالکین دیگر دیگر واحدها  می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی و طرح دعوی یا شکایت از اقدامات غیرقانونی وی جلوگیری کنند.

درضمن یادآوری کنیم در شهرداری هیچگونه آئین نامه و یا تبصره مربوط به منع پوشاندن سقف کاذب پاسیو و یا حیاط خلوت نمی‌باشد. در صورت اطلاع شهرداری فقط خواستار جلب رضایت سایر واحدها برای پوشاندن سقف پاسیو می‌باشد. در غیر اینصورت متخلف از طریق شهرداری به مراجع قضایی معرفی خواهد شد .

اگر بدنبال تغییر پوشش سقف پاسیو و یا مسقف کردن حیاط خلوت، بازسازی سقف، آب بندی یا تعمیر سقف پاسیو و یا تغییر دکوراسیون سقف نورگیر پاسیو یا حیاط خلوت خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می‌گردید به متخصصین شرکت سایه نما مراجعه کنید. 

مشاهده نمونه کارهای پوشش سقف پاسیو و سقف حیاط خلوت